rasaweb

rasaweb

rasaweb

rasaweb

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

نمای کرتین وال

rasa | پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۰، ۰۶:۰۵ ق.ظ

نماهای مدرن ساختمان با طرح‌ها و مواد اولیه متفاوت هرروز با جلوه‌ای خاص خودنمایی می‌کنند که برخی از آن‌ها چنان زیبایی مدهوش کننده‌ای را به نمایش می‌گذارند که در میان نماهای دیگر ساختمان مانند شاخص می‌درخشند. نمای شیشه ای یا نمای کرتین وال یا نمای لامل نمونه‌ای از آنچه ذکر نمودیم می‌باشد که صرف‌نظر از ویژگی‌های خود به علت اینکه زیبایی چشم‌نوازی را پدید می‌آورد خارق‌العاده و دیدنی است. ترکیب مصالحی چون سرامیک خشک، آلومینیوم کامپوزیت، سنگ‌های قیمتی، مصالح نمای مدرن و… با شیشه باعث شده این سازه خود ایستا بهترین نمای شیشه‌ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب شود. به همین دلیل نمای کرتین وال ( Curtain Wall) در بسیاری از پروژه‌های مطرح ساختمانی کشور طبق استانداردها و دتایل های اجرایی صورت می‌گیرد و حتی در سطح بین‌المللی جایگاه خاصی پیداکرده است.

نمای کرتین وال

 

نمای کرتین وال چیست؟

به‌طورکلی ساختمان‌ها دارای ۲ وجه داخلی و خارجی بوده که نمای کرتین وال بخش خارجی آن را پوشش می‌دهد و به علت اینکه ساختاری خود ایستا داشته و هیچ نوع بار مرده‌ای را متوجه ساختمان نمی‌کند موردعنایت ویژه است. درواقع می‌توان نمای کرتین وال را این‌گونه تعریف نمود، نمای شیشه‌ای که وزن بالای شیشه‌ها بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی مربوطه سنگینی می‌کند. لامل در حقیقت همان سازه آلومینیومی است که شیشه‌ها روی آن نصب می‌شوند. بدین‌صورت می‌توان با اطمینان گفت در این نوع نما بارهای وارده ای همچون وزن شیشه‌ها، انرژی حاصل از باد و طوفان، تغییرات دمایی، نیروهای لرزه‌ای و… فقط متوجه سازه نما بوده و ساختمان از تحمل چنین باری فارغ است.

 

به همین دلیل یکی از بهترین سیستم‌های نمای مدرن محسوب می‌شود که به‌خوبی توانسته به علت قفل شدن شیارهای لامل های افقی و عمودی در هم و پر کردن مابین آن با لاستیکی به نام EPDM به‌عنوان عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی عمل نماید و همچنین معنای لغوی خود که معادل با دیوار پرده‌ای است را به تصویر بکشد و استحکام و مقاومت دیوار و سبکی و زیبایی پرده را در ذهن‌ها تداعی کند.

 

انواع لامل های به‌کار رفته در نمای کرتین وال

لامل ها با توجه به طرح نما و کاربری که دارند دارای انواع مختلفی چون لامل های آلومینیومی، لامل های فولادی و لامل های چوبی هستند که در میان آن‌ها لامل های آلومینیومی به علت برتری‌های ذاتی همچون عدم خوردگی، استحکام بالا، سبکی فوق‌العاده و عایق‌بندی رطوبتی همیشه در اولویت هستند. بدین‌صورت می‌توان فریم آلومینیومی را دید که بااقتدار در اکثر کرتین وال‌ها مورداستفاده قرارگرفته و به علت اینکه از آلیاژهای سیلیکونی منیزیمی گرما داده‌شده در ساخت این آلومینیوم‌ها بهره برده می‌شود، در نماهای کرتین وال استحکام کافی را به نمایش می گذارد.

 

انواع سیستم‌های کرتین وال

به علت اینکه پوشش کرتین وال به‌طور کامل با دیوارها جفت می‌شود، می‌توان سه سیستم مجزا را از آن انتظار داشت. سیستم محکم و چفت شده که باعث استحکام‌بخشی پوسته ساختمان می‌شود که البته این مطلب بستگی به میزان انعطاف کامل بین واحدهای دیوار و قاب دارد. در مرحله بعد سیستم محافظت از نفوذ آب به میان می‌آید که برای جلوگیری از نفوذ حتی رطوبت‌های کم نیز توانایی قابل‌توجهی دارد که این امر به‌صورت خودکار مانع ورود هوا نیز می‌شود و به‌عنوان یک سیستم کنترل هوا، گردوغبار و آلودگی نیز به کار می‌آید. در مرحله آخر سیستم مقاوم در برابر فشار است که خیالی آسوده را هنگام طوفان‌های سهمگین، زمین‌لرزه و تکان‌های شدید پدید می‌آورد و اطمینان می‌بخشد که احتمال شکستن شیشه‌ها تا حد قابل قبولی پایین است.

 

ویژگی‌های نمای کرتین وال

ازآنجاکه نمای شیشه‌ای کرتین وال بسیار منحصربه‌فرد بوده و مصالح متنوعی که می‌توان در آن استفاده نموده هر یک مزایای متمایزی را به این نما می‌بخشند در حالت کلی می‌توان ویژگی‌های نمای کرتین وال را این‌چنین معرفی نمود:

  • امکان اعمال مشخصه‌های متفاوت کرتین وال بسته به نیاز پروژه
  • کاربری برای هر نوع ساختمان
  • بازده حرارتی عالی
  • نصب کرتین وال با گزینه‌های چند گسگتی داخل، خارج و یا ساختاری
  • استفاده از چهارچوب‌ها با جنس‌های مختلف
  • حداکثر کنترل بر زیبایی بیرون ساختمان
  • نصب  در هراندازه و طرحی
  • نمایی منحصربه‌فرد و بصریِ خیره‌کننده

 

چگونگی نصب انواع نمای کرتین وال

کرتین وال از گذشته در نمای برخی از منازل مورداستفاده قرار می‌گرفته اما امروزه به‌عنوان یک نوع نمای مدرن به رسمیت شناخته‌شده و به علت مزایای فراوانی که دارد برای بهبود سطح کیفی زندگی افراد به کار بسته می‌شود. در این میان روش‌های متفاوتی برای نصب این سیستم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ اما به‌طورکلی شاهد قرار گرفتن لامل ها در دو جهت افقی و عمودی و ایجاد فضای مشبک مناسب برای نصب صفحات شیشه‌ای یا دیگر عناصر هستیم.

 

سیستم استیک

سیستم استیک (stick) که لامل های عمودی یا مولیون در طول نما و لامل های افقی یا ترنسم مابین لامل های عمودی قرارگرفته و به سازه اصلی اتصال پیدا می‌کنند، ابتدایی‌ترین روش نصب کرتین وال محسوب می‌شود.

 

در این روش به‌جز مرحله اکسترود آلومینیوم و تولید شیشه ها تمامی مراحل مانند برش لامل ها در محل پروژه انجام می‌شود ، اولین اقدام صورت گرفته پس از اعمال برش روی لامل های آلومینیومی ،نصب پروفیل های عمودی (مولیون) در محلی که از قبل توسط تیم فنی محاسبه شده می باشد و پس از آن ، استراکچرهای افقی (ترنزم) و در نهایت شیشه ها ، گسکت ها و اتصالات آب بندی و سایر اجزای باقیمانده نصب می گردد. پس از نصب و تزریق گسکت های آب بندی ، نوبت به بخش نهایی نصب می رسد که این بخش بسته به سیستم اجرایی مورد نظر (فریملس یا فیس کپ بودن کرتین وال) ، عملیات نصب پایان می پذیرد.

 

مزایای سیستم استیک

از مزایای نمای کرتین وال استیک می توان به کاهش چشمگیر هزینه ها اشاره داشت ، همچنین به دلیل انجام محاسبات و اندازه گیری در کارگاه ، خطاهای محاسباتی احتمالی به راحتی در کارگاه قابل اصلاح میباشد. از دیگر مزایای این سیستم می توان به نیاز کم سیستم استیک به ماشین آلات اشاره نمود. همچنین نوع دیگر تقسیم‌بندی برای سیستم نصب استیک وجود دارد که بر اساس ظاهر نهایی نمای کرتین وال صورت می‌گیرد. فریملس framless(بدون خطوط ظاهری نمایان) و فیسکپ facecap (درپوش دار) که نمونه فریملس خود به دو زیرمجموعه full frameless و UChannle تقسیم‌بندی می‌شوند هرکدام می‌توانند ظاهر متفاوتی را از ساختمان به نمایش بگذارند.

 

نمای لامل یا نمای کرتین وال درپوش دار ( FACE CAP)

در سیستم نمای کرتین وال فیس کپ ، یونیت های شیشه پس از نصب اتصالات آلومینیومی مربوطه ، توسط یک درپوش ( Pressure Plate ) همانند دیتیل زیر به سیستم نمای کرتین وال فیکس می شود و یک درپوش (cap) جهت زیبندگی و پوشش اتصالات نمای کرتین وال بر روی آن سوار می شود ، لازم به شکل است ابعاد و اشکال درپوش فشاری بسته به طرح ارائه شده توسط آرشیتکت پروژه قابل تغییر می باشد.

نمای لامل - فیسکپ Face Capنمای لامل - فیسکپ Face Cap

نمای لامل – فیسکپ Face Cap

 

کرتین وال نمای فریم لس (Frame-less)

در این روش از نصب نمای کرتین وال ، پس از نصب پروفیل های آلومینیومی و یونیت های شیشه که با دیتیل منحصر به آن سیستم ( U-channleیوچنل یا فول فریملس Fullframeless بودن ) ، درز انقطاع بین پروفیل ها توسط اتصالات مخصوص آببندی شامل گسکت ها و پلی آمید ها و … پوشانده می شود.

نمای کرتین وال فریم لسنمای کرتین وال فریم لس

نمای کرتین وال فریم لس

 

سیستم یونیتایز شده (Unitized)

امروزه به خاطر سهولت بخشی و بالا بردن سرعت ساخت کرتین وال‌ها از روش‌های جدیدتر مانند سیستم یونیتایز شده بهره می‌برند. در این روش می‌کوشند تا تمامی مراحل برش لامل های آلومینیومی در کارخانه صورت گرفته و تنها عملیات نصب در ساختمان انجام ‌شود. در هنگام ساخت تمامی اجزای زیرسازی توسط نقشه های که از پیش توسط تیم فنی محاسبه شده است ( شامل استراکچرهای آلومینیومی ترنزم و مولیون) را به صورت کام و زبانه تولید و سپس در محل کارگاه به آسانی و سرعت هرچه تمام تر نصب می شود ، و تنها عملیاتی که می بایستی در محل کارگاه صورت پذیرد نصب پلیت ها و هنگر ها بوده و سپس سازه یا قاب نمای کرتین وال یونیتایز شده با سرعت عمل و سهولیت بالایی نصب می شود.

 

این موضوع که تمامی محاسبات و عملیات مربوط به این سیستم در کارخانه انجام می شود در بالاتر رفتن کیفیت ساخت نما تاثیر بسزایی داشته ، همچنین عملیات کارگاهی و سرعت اجرا در نصب این سیستم از نمای کرتین وال بسیار بالاتر از سیستم معمول یعنی استیک (stick) می باشد. همچنین در صورت مواجه با شکستگی یونیت های شیشه در سیستم استیک ، مجبور به باز کردن یک ستون از کامل از سیستم جهت تعویض شیشه مورد نظر می باشیم ، اما در سیستم یونیتایز شده تنها قاب یونیت شکسته شده خارج و قاب جدید جایگزین خواهد شد.

 

مزایای نمای کرتین وال

کرتین وال را می‌توان یک محصورکننده ساختمان تلقی نموده که به‌صورت مجزا از اجزای ساختمان بوده، به همین دلیل هیچ نوع باری را جزء وزن خود و فشارهای محیطی که متناسب با موقعیت اقلیمی و ارتفاع ساختمان بر آن وارد می‌شد را تحمل نمی‌کند.

بدین ترتیب مزایای بی‌شماری را می‌توان برای این نمای سبک، زیبا و البته مقاوم برشمرد که ما در اینجا به ذکر برخی از آن‌ها اکتفا می‌کنیم.

  • کیفیت ساخت، سرعت اجرای بالا و ارائه طرح‌های زیبا و متنوع
  • یک عایق‌بندی آب‌وهوا و متریال پوششی
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • سبکی ساختاری و کاهش وزن مرده ساختمان
  • نگه‌داری و مراقبت کم‌هزینه و راحت
  • مانع خوب در جهت دستبرد و سرقت
  • محدود بودن دید داخل ساختمان به علت رفلکس بودن شیشه‌ها در طول روز
  • کاهش هزینه‌های گرمایشی، سرمایشی و نورپردازی
  • ایجاد فضایی داخلی دل‌نشین متناسب با نوع شیشه انتخابی
  • توانایی و مقاومت در برابر لرزش‌ها، فشارها و عوامل محیطی
  • نهایت استفاده از نور طبیعی
  • بدون محدودیت در نصب برای ساختمان‌های کوچک یا بزرگ
  • تطبیق‌پذیری بالا
  • صرفه‌جویی در هزینه ساخت‌وساز
  • جلوگیری از تابش خیره‌کننده خورشید
  •  تعبیه هواکش و حسگرها
  • درنظرگرفتن پوسته‌های متعدد بسته به نیاز کارفرما
  • بهبود عملکرد انرژی
  • سرعت‌بالای اجرا
  • امکان ترکیب آسان با سایر پوشش‌ها
  • امکان نصب مدل‌های Opening و Glass Roof و Sky Light
  • مقاوم در برابر حرارت‌های بالا و آتش‌سوزی
  • تأثیر بسزا در بهبود عملکرد انرژی
  • امکان بهره‌وری از شیشه‌های یک، دو یا سه جداره

 

مرجع: 

https://aradfacade.com/curtain-wall/

  • rasa

سیاوش خیرابی Siavash Kheirabi بازیگر با عکس و بیوگرافی

 

بیوگرافی سیاوش خیرابی بازیگر استقلالی با عکس خانوادگی و ناگفته هایی از ازدواج و همسرش تا علاقه اش فنی به ماشین و شغل دوم او را می خوانید

 

بیوگرافی سیاوش خیرابی

 

 

سیاوش خیرابی متولد 29 آذر 1363 در تهران ، بازیگر سینما و تلویزیون است

 

فارغ التحصیل فوق دیپلم رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد می باشد که در کنار بازیگری سر از مشکلات فنی ماشین در می آورد و یک استقلالی است

 

بیوگرافی سیاوش خیرابی Siavash Kheirabi بازیگر با عکس جدید

 

خانواده

 

سیاوش یک برادر بزرگتر بنام آرش و یک برادر کوچکتر از خود بنام اورنگ دارد که با پدر مشغول کار عکاسی می باشند و رستوران داری هم می کنند

 

 

این خانواده اصالتا تبریزی بوده و پسوند فامیلی تبریزی هم دارند

 

از درس تا خوانندگی

 

در کودکی خیلی شیطون بودم و درسخوان هم نبودم، اما اولین سال در دانشگاه قبول شدم ولی با این حال اگر بازیگر نمی شدم حتما خوانندگی را در پیش میگرفتم

 

عکس سیاوش خیرابی با پدر و مادر

 

شرع فعالیت هنری

 

از سال سوم راهنمایی با حضور در تئاتر مدرسه به بازیگری علاقمند شد تا اینکه زمان دانشحویی از طریق یکی از دوستان اش با کانون سینماگران جوان آشنا شد

 

نهایتا سال 1382 در 19 ساله بود برای یادگیری بازیگری وارد این کانون شد

 

در جلوی دوربین

 

سال 1386 وقتی 23 ساله بود در فیلم تلویزیونی «تلخون» بازی کرد تا اینکه با سریال «ترانه مادری» در سال 1387 با محسن افشانی به شدت دیده شد

 

 

 

اما اوج درخشش او سال 1392 در سریال «آوای باران» با آزاده زارعی و مهران احمدی بود

 

عکس قدیمی و جوانی سیاوش خیرابی بازیگر

 

سینما

 

با فیلم حسن پنهان در سال 1386 نقش کوتاهی را در سینما تجربه کرد اما در این عرصه حضور موفقی نداشتند و تابحال تنها 13 فیلم بازی کرده است

 

شغل دوم

 

او نیز همچون دیگر همکاران خود چندسالیست فست فودی بنام کنجد را افتتاح کرده که مدیرت آن توسط دو برادرش می باشد، خودش نیز اغلب اوقات آنجا حضور دارد

 

بیوگرافی سیاوش خیرابی بازیگر

 

همسر سیاوش خیرابی

 

برای ازدواج به جمع بندی نهایی نرسیده ام، فکر می کنم هنوز وقت هست فعلا دغدغه ام این است که بازیگری را به جای باثباتی برسانم، بعد به ازدواج فکر خواهم کرد

 

در کنار نگار زارع

سیاوش خیرابی و نگار زارع

 

از پراید تا سورنتو

 

وقتی بحث ماشین بازی به میان می آید از پرایدش می گوید که اولین ماشینی بود که بعد از دریافت گواهینامه خرید و عاشقانه آن پراید نقره ای مدل 83 را دوست داشت

 

این روزها بنز و فراری و سورنتو هم سوار می شود ولی دلش هنوز با همان پراید است و می گوید روزگار با آن ماشین خوش تر بود

 

اهل لابی نیستم

 

من نه لابی کردن بلد هستم و نه از آن بازیگرها هستم که موقع کار به کارگردان ها  و دستیارها زنگ بزنم و بگویم حواس تان به من باشد

 

همیشه دنبال این بوده ام که نقش متفاوتی را تجربه کنم که حال و هوایش فرق داشته باشد

 

 

فنی ماشین را می شناسم

 

فنی ماشینم را خوب می شناسم، در حدی که اگر خراب شد بدانم مشکل از کجا است اما پایم را در کفش مکانیک ها نمی کنم ،فقط در حدی که باطری به باطری کنم

 

شهرت را دوست دارم

 

کسی که بازیگر می شود باید قبول کندکه شهرت جزئی از زندگی اش است

 

یکسری از دوستان می گویند وقتی در رستوران همه نگاه مان می کنند نمی توانیم راحت غذا بخوریم اما باور کن اگر مردم در رستوران من را نگاه نکنند اذیت می شوم

 

با خودم می گویم یعنی دیگر مردم مرا دوست ندارند ؟ همه ما مدیون نگاه مردم هستیم و به همین دلیل به شخصه هیچ وقت از شهرت اذیت نشده ام

 

عکس سیاوش خیرابی بازیگر مرد ایرانی با بیوگرافی

 

از باند بازی شاکی است

 

شروع من با تلویزیون بود، اما باند بازی های سینما اجازه نداد من و هم نسل هایم به جایگاهی که شاید حق مان هم بود، دست پیدا کنیم

 

یک سری از افراد که در سینما نفوذ دارند، از آدم های خودشان در کارهای سینمایی استفاده می کردند و هیچ وقت فرصت لازم را به من و امثال من نمی دادند

 

پیشنهادهای شریفی نیا

 

آقای محمدرضا شریفی نیا به من لطف دارند و برای چند پروژه مثل «اخراجی ها 2 و 3» ، «رسوایی» و «معراجی ها» پیشنهاد دادند که همکاری میسر نشد

 

عکس سیاوش خیرابی و مادرش

عکس سیاوش خیرابی و مادرش

 

فیلم‌ های سینمایی

 

● حس پنهان – 1385

● نفوذی – 1387

● لج و لجبازی – 1388

● یکی برای همه – 1391

● خیابان یک طرفه – 1390

● بازگشت لوک‌ خوش‌ شانس – 1393

● حال خوب من – 1391

● همه چی آرومه – 1392

● جلب سیار – 1392

● مرغ تخم طلا – 1392

● شهر در امن و امان است – 1393

● جواد و فرشته – 1393

● استخر – 1393

 

در کنار برادرزاده اش پرنسس

عکس دختری که کنار سیاوش خیرابی خوابیده

 

تله‌ فیلم‌ ها

 

● تلخون – 1386

● مردمجهول – 1387

● باید رفت – 1388

● گنج خانه سفید – 1388

● پسرها سرباز به دنیا نمی‌ آیند – 1388

● فراموشی – 1389

● خانه به خانه – 1389

● همسر مزاحم – 1390

● پرواز – 1390

● حباب – 1391

 

عکس و بیوگرافی سیاوش خیرابی

 

مجموعه تلویزیونی

 

● سرباز – 1398

● رالی ایرانی 2 – 1397

● هست و نیست – 1396

● پرستاران – فصل دوم – 1396

● پرستاران – فصل اول – 1395

● ساعت صفر – 1394

● سر به راه – 1393

● آوای باران – 1392

● سه پنج دو – 1390

● همچون سرو – 1389

● از یاد رفته – 1389

● دلنوازان – 1388

● ترانه مادری – 1387

  • rasa